dinsdag 19 november 2013

Groei

Verandering & transformatie, beide woorden roepen weerstand op. Weerstand in de vorm van ontkenning, teleurstelling, verdriet, angst, boosheid, wantrouwen, afstandelijkheid, betweterigheid, geslotenheid, etc... Toch zit veranderen in onze natuur. Het is een overlevingsmechanisme wat in onze genen zit besloten. Het enige wat continue is in deze wereld, in de natuur, is verandering...

Onlangs heb ik met verschillende mensen in mijn omgeving gesproken over de lading die woorden hebben. Mijn woordgebruik is uniek en een woord kan voor mij een lading hebben terwijl het bij een ander niet aanhaakt of nietszeggend is of, erger nog, mensen slaan op de vlucht, weg klandizie! ;)

Transformatie bijvoorbeeld... Oe, dat gaat over veranderen? Geen zin in, en dus haken we af. Zou heel goed kunnen, want zeg nu zelf: Wie heeft er nou zin in veranderen? En dit geldt al helemaal als je zelf niet voor die verandering koos, maar deze je domweg overkwam of is opgelegd...

Maar als ik nu "Groei" pak als doel-woord en een transformatieproces daar nu eenmaal meestal aan vooraf gaat, begrijp je vast ook wel waarom ik mensen graag tot steun en inspiratie wil zijn in tijden van transformatie. Het is een kans op groei. Mensen die midden in een moeilijk proces zitten ervaren vaak letterlijk en figuurlijk groeipijn en zien ook geen lichtheid meer, het licht aan het eind van de tunnel niet... Ik loop vaak naast deze mensen, zet ze verder in beweging. Snap wat transformatie is, I've had my share, daarom kan ik dit denk ik zo goed, het geven van een ander perspectief...

X Sel
Courage HR

Geen opmerkingen:

Een reactie posten